Zabúdate? Tak na to rýchlo zabudnite!

8. januára 2019

Zabúdate? Tak na to rýchlo zabudnite!
8. januára 2019 Veronika Heckova

„Mamííí, ja mám mať na zajtra do školy hotový projekt…“, hovorí vám s hrôzou v hlase vaše dieťa cestou domov zo školy?
„Mamííí, dnes si máme do školy priniesť obrázky rastlín…“, dozvedáte sa ráno od vašej ratolesti počas raňajok?
„Mamííí, dnes sme mali zaplatiť za školu v prírode… .“

Keď sa na dieťa osopíte, prečo vám to hovorí až teraz, odpoveď je jasná a stručná: „Ale ja som zabudol…“.

Zabúdanie… Prečo je to tak? Sevt Zabudanie

Ľudský mozog si uchováva informácie vďaka zložitej sieti prepojení, ktoré sa časom posilňujú alebo oslabujú. Čím hlbšie pri prvom stretnutí s informáciou o nej uvažujeme, tým silnejší je proces zapamätávania a ukladania do pamäti. Pamäť je schopnosť ukladať, uchovávať a vybavovať si informácie v mozgu. Každá spomienka má nejaký svoj kontext, okolnosti, prostredie, zvuky, pachy, ktoré nám daný okamih pripomínajú a aj vďaka nim sa vieme lepšie rozpamätať.

Zabúdanie je prirodzený proces. Má okrem iného aj ochrannú funkciu, pretože množstvo informácií, s ktorými sa denne stretávame, je také obrovské, že keby sme ich ustavične držali v pamäti, extrémne by nás to zaťažovalo.
Zabúdanie sa z veľkej časti naštartuje preto, lebo sa proces zapamätávania z nejakého dôvodu preruší alebo neboli vytvorené vhodné podmienky na tvorbu spomienok, keďže pamätanie si je aktívny proces, ktorý si vyžaduje primeranú koncentráciu.

A v tomto bode sa môžeme vrátiť k žiačikovi v úvode, ktorého neustále niečo či niekto vyruší, respektíve sa jeho spomienka objaví v nepravý čas…

Zábudlivci zo školských lavíc

O deťoch a ich zabúdaní by sa dali napísať celé knihy. Pre niektorých rodičov by boli príbehy v nich asi poriadne komické, pre niektorých asi až tragikomické… U detí ide však skôr o zabúdanie z nepozornosti, respektíve o zabúdanie z pretlaku informácií a podnetov. Deti majú svoj svet a sústredia sa na to, čo je pre ne práve v tej chvíli dôležité. A obzvlášť tie deti, ktoré majú viac rozvinutú predstavivosť. Čo tam po nejakej domácej úlohe, keď práve riešia s kamarátom zápletku v obľúbenom príbehu… Čo sa s tým dá robiť? Obrátiť sa na tých správnych pomocníkov!

5 jednoduchých techník a trikov, ktoré pomôžu bojovať so zabúdaním

  1. Trénovať si pamäť (čo najviac a v každom veku). Nespoliehajte sa iba na pípanie pripomienok z rôznych elektronických zariadení či na zoznamy v mobile. Snažte sa napríklad zapamätať si telefónne čísla svojich blízkych, adresy či dôležité dátumy. Už deti v predškolskom veku by mali vedieť povedať svoje celé meno, adresu a ak ich naučíte aj číslo svojho mobilu. Spievajte si pesničky, učte sa spoločne básničky, riekanky a tak budete zlepšovať svoju pamäť spolu, veľkí aj malí.
  2. Učiť dieťa, aby sa sústredilo a uvedomovalo si, čo práve robí. Ak sa mu stáva, že príde zo školy domov a nechá za sebou otvorené dvere alebo dokonca zabúda kľúč z vonkajšej strany dverí, trénujte si to spoločne. „Zvedomujte“ si to, čo práve robíte, skúste to nerobiť automaticky, ale myslieť pri tom na tú jednu konkrétnu činnosť a nie na iks ďalších, ktoré po nej nasledujú. Ako pomôcka môže poslúžiť napríklad hlasné komentovanie toho, čo práve robíte: „Vytiahol som zo zámky kľúč a odkladám ho na poličku. Zatváram za sebou dvere.“
  3. Robiť si poznámky. Táto činnosť má hneď dva pozitívne efekty: ak ide o domácu úlohu a školák ju má na papieri, vie sa k nej kedykoľvek vrátiť nahliadnutím do svojich poznámok; vlastnoručným písaním si úlohu ľahšie zapamätá, pretože už ju raz videl.
  4. Zvýrazňovať si a mať na očiach to, čo potrebujete nezabudnúť. Napríklad mať pomôcku pripnutú na nástenke niekde v detskej izbe alebo aj na vnútornej strane vchodových dverí. Praktickým pomocníkom je stierateľný list Nezabudni, na ktorý si klasickou fixkou na bielu tabuľu poznačíte akúkoľvek myšlienky, poznámku, pripomienku a keď treba, zmažete ju a nahradíte novou. Sprehľadňujte si svoje poznámky zvýrazňovačmi, farebnými fixkami či pastelkami a z nudných úloh a povinností sa môže razom stať príjemné more veselých farebných slov.
  5. Používať samolepiace bločky či farebné záložky. Môžete si nimi vyznačiť v učebnici či zošite stranu s domácou úlohou alebo zaujímavú pasáž v knihe.  Po splnení úlohy stačí záložku vytiahnuť a môže poslúžiť na inom mieste.

A keď to naozaj inak nejde a váš školák napriek všetkým vašim pokusom na niečo zabúda, zaveste mu to na krk, a to doslova…

Keď viete, že si dieťa pravidelne zabúda lístky na obed alebo potrebuje mať pri sebe hotovosť na zaplatenie poplatku, preukaz do knižnice či lístky na dopravu, zaveste mu ich jednoducho do kapsičky alebo peňaženky na krk.
Buďte trpezliví a tešte sa na obdobie, kedy zo zabúdania takpovediac vyrastie. Ono to raz istotne príde.

Komentár (1)

  1. Boris 6 mesiacov nazad

    Súhlas – “Trénovať si pamäť (čo najviac a v každom veku)”.

    V tomto by mohli pomôcť aj digitálne média, napr. kartová hra Pexeso, ktorej skvelá online podoba (pre každú vekovú kategóriu) sa nachádza napr. na tejto adrese:

    http://www.rmsoft.sk/sk/portfolio/programatorske-prace/aplikacie/pexeso-kartova-hra-online

    Ja viem, môže to vyznieť ako špinavá reklama… ale… ak skutočne pomáha? 🙂

Komentovať článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*