Necítite sa vo svojej koži? Dehydratácia je vážny problém.

13. júna 2016

Necítite sa vo svojej koži? Dehydratácia je vážny problém.
13. júna 2016 ŠEVT a.s.

V lete ohrozuje dehydratácia každého z nás. Pražiace slnko, zábava, kúpanie sa vo vode… Popri mnohých letných aktivitách veľakrát zabúdame na pitný režim. Ako sa dehydratácii vyhnúť?

Dehydratácia prichádza nenápadne

sevt-dehydratacia1Nedostatok vody – dehydratácia je stav, ktorý je pre organizmus zaťažujúci. Možno si to ani neuvedomujeme, ale už pri strate 1 % vody z tela naša pozornosť a výkon klesá a telesná teplota, naopak, stúpa. Práve z počiatočnej dehydratácie môžeme byť nepríjemní na svoje okolie. A pokaziť si krásny letný deň, to predsa určite nikto z nás nechce.

Napriek klesajúcej hydratácii sa pocit smädu nemusí dostaviť. Týka sa to hlavne najmladších a najstarších členov rodiny. Preto po nich sem-tam hoďte očkom a motivujte ich k dodržiavaniu pitného režimu. Ak sa prvotné znaky dehydratácie neriešia, pribúdajú bolesti hlavy, vysušené sliznice, či dokonca závraty.

Dopĺňajte tekutiny

Toto pravidlo by mal dodržiavať každý z nás. Denne sa telo zbaví okolo 2 litrov vody dýchaním, potením a vylučovaním ďalších nečistôt. Na správne fungovanie organizmu by sme približne rovnaké množstvo mali svojmu telu vrátiť späť. Pri množstve vypitej vody treba brať do úvahy svoju hmotnosť, ale aj fyzickú aktivitu či teplotu a vlhkosť prostredia.

Blížiaca sa dovolenka?

S blížiacou sa dovolenkou je dobré mať na pamäti niekoľko vecí. Počas cesty lietadlom sme zvyknutí prijímať tekutiny minimálne už len preto, že sa o nás niekto stará. Avšak pri dlhých cestách autom, autobusom či vlakom je to už iné. A navyše pri šoférovaní môže dehydratácia negatívne ovplyvniť naše reakcie za volantom. Zmena prostredia je fakt, s ktorým sa telo musí rýchlo vyrovnať. Pravidelným dopĺňaním tekutín mu to môžete uľahčiť.

Cestujeme na prázdniny – čo si zbaliť?

Voda alebo minerálka?

sevt-dehydratacia3V našich končinách je, našťastie, pitná voda dostupná priamo z vodovodu, je prísne kontrolovaná a upravovaná. Obľúbené sú tiež balené vody – pramenité, dojčenské, minerálne alebo liečivé.

Minerálne vody vhodne dopĺňajú pitný režim. Denný príjem by však nemal presahovať 50 – 60 % celkového príjmu tekutín za deň, preto sa odporúča jednotlivé druhy striedať.

Čím zaplniť pitný režim?

Pri športe či ťažkej fyzickej práci sa odporúča voda s minerálnymi látkami a stopovými prvkami. Tehotným a dojčiacim ženám prospieva minerálka bohatá na vápnik, železo, jód, horčík a zinok. U detí do 15 rokov sa odporúča obmedziť pitie minerálok so zvýšeným obsahom sodíka a dusičnanov.

Bylinkové nesladené čaje, ovocné nesladené čaje a iné nesladené nápoje môžeme tiež zaradiť do pitného režimu. Malé množstvá sladených nápojov alebo džúsov sú prijateľné, no netreba to s nimi preháňať. Sladené nápoje sú väčším zdrojom energie s vyššou kalorickou hodnotou, čo okrem nepriaznivých účinkov na postavu spôsobuje aj samotnú dehydratáciu. Jednoduché cukry podporujú vylučovanie vody z organizmu a to je to, čomu sa chceme vyhnúť.

Vedeli ste, že…?

  • Približne 40 % vody sa nachádza vnútri buniek a zvyšných 60 % v mimobunkovom priestore.
  • Najnižší podiel vody je v zuboch, kostiach a tukovom tkanive.
  • Najviac vody obsahuje mozog – až 90 %.

Fľaša – váš verný pomocníksevt-dehydratacia2

Minerálku alebo vodu si môžete ochutiť sviežim citrónom či sladším ovocím, prípadne bylinkami. Ak máte problém s dodržiavaním pitného režimu, fľašu s vodou majte stále na očiach.

Plastová fľaša však vie byť pekne nevďačná, a to minimálne keď ju zabudnete vo vyhriatom aute. Radšej používajte sklenenú, ktorá je praktická, trvanlivá, jednoduchá na údržbu a dizajnovo príťažlivá. A čo tak fľaša z dvojitého skla, ktorá dlhšie udrží požadovanú teplotu?

Zaujala vás naša galéria? Tieto krásne fľaše, vďaka ktorým sa vyhnete dehydratácii, nájdete na našej internetovej stránke ŠEVT pre Rodinu.

 

Komentáre (0)

Komentovať článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*