Aby trávenie nebolo trápenie – MUDr. Igor Bukovský vám poradí

9. novembra 2018

Aby trávenie nebolo trápenie – MUDr. Igor Bukovský vám poradí
9. novembra 2018 Veronika Heckova

Predvianočný stres a koncoročné uzávierky v práci sa opäť prejavia na ťažkostiach s trávením. Týka sa to aj vás? MUDr. Igor Bukovský, PhD. vám poradí, ako ich zmierniť a povie aj niečo o negatívnych reakciách na potraviny.

  • V ostatných rokoch sa veľmi často stretávame s pojmami ako potravinová intolerancia a alergia na potraviny. Skúste nám ako vysvetliť, čo to vlastne znamená?

Ľudský organizmus môže reagovať na niektoré potraviny negatívne. Tieto reakcie majú zvyčajne tri hlavné formy: 1) intolerancia 2) senzitivita alebo 3) alergia. Pri intolerancii ide vždy o poruchu enzýmu, ktorý má funkciu pri spracovaní nejakej zložky potraviny (asi všetci poznáme laktózovú intoleranciu, pri ktorej telo nedokáže spracovať mliečny cukor – laktózu, pretože mu chýba enzým laktáza). Zdôrazňujem, že intolerancielen tie negatívne reakcie na potraviny, pri ktorých hrá úlohu enzýmová porucha alebo deficit, teda nejde o imunologickú reakciu. Ľudia, ktorí vyšetrujú IgG protilátky z krvi a nazývajú to „intolerancia“, nevedia, o čom hovoria a nezaslúžia si tie veľké peniaze za vyšetrenia. Pri druhom type negatívnej reakcie, tzv. senzitivitách, ide zase vždy o imunologickú reakciu, nie o enzymatickú poruchu. Testuje sa pomocou IgG, IgM alebo (zriedkavo) IgA protilátok proti určitým potravinám alebo ich zložkám. Trpká pravda však je, že na potvrdenie potravinovej senzitivity nemáme žiadne spoľahlivé diagnostické vyšetrenia. Ich určovanie je náročné a zložité, rozhodne sa nedá urobiť na základe jedného vyšetrenia krvi. Treťou negatívnou reakciou organizmu na potraviny sú alergie – jednoznačne teda ide o prehnanú reakciu imunitného systému, ktorá sa odhaľuje meraním protilátok typu IgE a patrí do rúk imunoalergiológa. Okrem toho veľa ľudí pozná aj tzv. averziu voči určitým potravinám = nedokážu zjesť určitú potravinu. Takáto averzia môže mať podklad: 1) biologický (hociktorú zo spomenutých negatívnych reakcií na potraviny – napríklad ak váš imunitný systém čreva „bojuje“ s paradajkami, môže sa stať, že z nich budete pri nejakej príležitosti aj vracať a to povedie k silnej averzii, ktorá vás má chrániť pred ďalším kontaktom s problémovou potravinou) alebo 2) psychologický (napríklad určitá potravina/jedlo môže mať pre vás nepríjemný zápach, farbu či silnú negatívnu spomienku).

  • Aktuálne žijeme vo veľmi uponáhľanej dobe, stále sa za niečím ženieme a všade sa na nás valí stres. Častokrát nemáme priestor a ani čas si jedlo v pokoji vychutnať. Môže sa aj tento faktor podpisovať pod to, že niektoré potraviny nám spôsobujú ťažkosti?

Jednoznačne. Jedenie v strese je skratkou k problémom s potravinami a trávením. Hltavé jedenie, zapíjanie každého sústa jedla tekutinou, časté jedenie – to je barbarstvo páchané na svojom tráviacom systéme.

  • Mnoho ľudí v snahe o zníženie hmotnosti častokrát tápe v mori faktov o chudnutí. Informácií je príliš veľa a je veľmi ťažké identifikovať, čo je pre nás prospešné a naopak, kedy už doslova hazardujeme s vlastným zdravím. Prezraďte hlavné zásady, ktorých sa držať, keď chceme vykročiť na cestu zdravej životosprávy.

Prestaňte veriť internetovým stránkam, ktoré predávajú „zázraky“, ktoré vedú neznámi autori alebo autori s nedostatočným vzdelaním. Prestaňte veriť, že nevieme, čo je pravda. Vieme. Vieme, čo nám škodí a čo nám prospieva. Ako prvé opatrenia na zlepšenie trávenia a celkového zdravia odporúčam tieto štyri veci: 1) naučte sa jesť iba trikrát denne – hladové kontrakcie pomedzi jedlá sú nesmierne prospešné pre naše zdravie (navyše hlad má omladzujúci účinok),  2) jedzte hlavne potraviny, nie otraviny a 3) základ svojej stravy postavte na častej konzumácií celozrnných potravín, strukovín, zeleniny, ovocia, orechov a 4) sledujte stránku www.encyklopedia.akv.sk J

  • Všetci poznáme to všeobecné odporúčanie, jesť päťkrát denne v malých množstvách. Vy však toto vžité pravidlo nepodporujete. Prečo? Ako sa teda máme stravovať, aby to bolo prospešné pre naše zdravie a telesnú hmotnosť?

Žiadny výskum nikdy nepreukázal, že by jedenie malých porcií počas dňa podporovalo chudnutie a že by to bolo prospešné pre zdravie. Môže to prechodne pomôcť ľuďom, ktorí majú problém s prirodzenou reguláciou príjmu potravy = nevedia, kedy sú hladní a kedy najedení, nevedia, kedy sa prejedli alebo kedy sú podvyživení. Aj nedávno jeden veľmi zaujímavý izraelský výskum ukázal, že ak obézni cukrovkári prestali dodržiavať „oficiálny“ režim malých jedál viackrát denne a začali jesť trikrát denne tak, aby mali výdatné raňajky a ľahkú večeru, už po dvoch týždňoch mali lepšie krvné parametre a po troch mesiacoch mohli znížiť dávku inzulínu o vyše 20 jednotiek! A to je naozaj veľká vec! Propagátori častého jedenia poškodzujú vaše zdravie a pritom za to nenesú žiadnu zodpovednosť. Rozmýšľali ste o tom niekedy aj takto?

  • Akých ďalších chýb sa dopúšťame v stravovaní najčastejšie? Čo je ukážkový príklad toho, ako to nerobiť?

Takých  situácií je veľa. Dve základné chyby sú:1) ignorancia = „Je jedno, čo budem jesť!“ – takto sa môžu správať ľudia vtedy, ak nemusia platiť za svoju liečbu priamo zo svojho vrecka a 2) fetišisti a šamani = „Musím dodržiavať všetky najnovšie trendy v stravovaní, skúšať všetky diéty a všetky zázračné potraviny!“.

  • Naša tradičná slovenská kuchyňa je plná ťažko stráviteľných jedál, s výrazným podielom mäsa a mäsových výrobkov, s minimom zeleniny a ovocia. Pri spracovávaní a úprave jedál sú populárne aj nie práve najzdravšie postupy (napr. vyprážanie). Určite je však niekde cesta, ako to robiť tak, aby bola aj naša tradičná slovenská kuchyňa zdravšia, vyváženejšia a nutrične bohatá?

Áno, treba sa vrátiť ku konzumácii tradičných surovín: celozrnného chleba, obilnín, strukovín, zeleniny, ovocia, orechov a olejnatých semien. Neuveriteľné, ako dramaticky sa zmenila naša strava za ostatných asi 70 rokov! A smutné je, že aj dnešní seniori už považujú napríklad strukoviny za potravinu, ktorá im pripomína ťažké časy, hlad a vojnu a preto dávajú prednosť častej konzumácií mäsa, z ktorého sa naopak stal symbol spoločenského statusu a bohatstva.

  • Ste autorom veľmi úspešných kníh o detskom stravovaní Návod na prežitie pre bejby a Hneď to bude, Anjelik. Aké sú špecifiká detskej stravy, ktoré je nutné dodržiavať?

Prvé pravidlo: dieťa nie je malý dospelý. Druhé pravidlo: rodičovstvo – aj v otázkach stravovania – je veľký projekt, na ktorý sa treba dobre pripraviť, pretože rodičia „zo železa“ aj rodičia „zo želé“ škodia deťom a spôsobujú im problémy na celý život. Všetko ostatné som napísal do tých kníh – ďakujem, že ste ich pripo

Komentáre (0)

Komentovať článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*