Tínedžersko-rodičovský prekladový slovník alebo aby sme si rozumeli...

Dohovoríte sa plynule v niekoľkých jazykoch, no keď na vás doma prehovorí vaše dieťa v tínedžerskom veku, nerozumiete ani slovo? Nie ste sami!

Pozrite sa spolu s nami na slang generácie Z a alfa, aby ste neboli za nechápavého boomera. ;-P

 

Pojem

Význam

appka Aplikácia v smartfóne. Príklad: „Ako sa volá tá appka? Stiahnem si ju tiež.“
baller Niekto, kto sa vypracoval z nuly na vrchol.
banger Pojem „banger“ opisuje niečo mimoriadne dobré, energické alebo populárne. Najčastejšie sa používa v súvislosti s piesňami, ktoré sú chytľavé a majú veľký úspech (napr. „Tento song je fakt banger!“).
bestie Označuje najlepšieho kamoša.
boomer Pojmom „boomer“ mladí ľudia označujú (nie nevyhnutne) starších ľudí, ktorí neprejavujú pochopenie pre moderné trendy, technológie alebo životný štýl mladších generácií.
boujee Vyslovuj „búží“. Tento výraz sa niekedy uvádza aj ako bougie alebo bourgie. Je odvodený od francúzskeho slova bourgeoisie, v preklade buržoázia. Prídavné meno boujee pochádza z hip hopovej kultúry a ustálilo sa najmä v americkom slangu. Ak niekto o tebe povie, že si „boujee“ znamená to, že sa nebojíš utrácať peniaze a užívať si luxusný život. Typickým príkladom použitia tohto výrazu je veta: „Moja boujee teta si kúpila vilu s bazénom. Tá si dopraje.“
brainrot „Brainrot“ označuje stav, keď človek konzumuje príliš veľa triviálneho, nezmyselného alebo nízko kvalitného obsahu online, čo môže ovplyvniť jeho myšlienky a schopnosť sústrediť sa.
bro kamarát, brat
BTW skratka pre „by the way", teda „mimochodom"
bussin Pojem bussin sa používa na označenie niečoho skvelého.
call(nú)ť zavolať, telefonovať
catfish Pojem catfish označuje človeka, ktorý sa v online svete vydáva za niekoho iného alebo predstiera, že má iný život.
classy Slangový výraz používaný na opis niekoho alebo niečoho, čo je elegantné, sofistikované, „na úrovni“ a má štýl.
clout Clout označuje silný vplyv, napríklad na sociálnych sieťach.
cool v pohode, fajn
crew skupina priateľov
cringe Keď povie, že niečo bolo cringe, má na mysli niečo trápne alebo divné.
crush Keď má na niekoho crush, znamená to, že sa mu/jej tajne páči.
dad joke Jednoduchý, často trápny a predvídateľný vtip, ktorý zvyčajne rozprávajú otcovia, najmä na pobavenie svojich detí.
DM DM-ky – DM alebo DM-ky sú priame správy (Direct Messages) na sociálnych sieťach, konkrétne na Instagrame. Príklad: „Napíš mi DM, tu to nechcem riešiť.“
drip Ak má niekto výnimočný štýl, ktorý pôsobí moderne a luxusne, hovoríme, že má „dobrý drip“. Tu sú príklady: „Videl si tie tenisky? Chalan má dobrý drip. To sú drippy hodinky. Týpek drippuje zlatou retiazkou.“ Je to jasné? Keď budeš mať dobrý drip budeš mať aj lepší rizz.
dropni koment výzva na pridanie komentára
engagement Zapojenie používateľov, napr. interakcie vzhľadom na počet sledovateľov. Príklad: „Na Insta mám celkom dobrý engagement.“
fella/felas kamarát
felliť byť s kamarátmi vonku
flexiť Keď niekto flexí, vyťahuje a predvádza sa pred ostatnými.
followeri Počet ľudí, ktorí pravidelne sledujú obsah na profile. Príklad: „Koľko máš followerov na Insta?“
Ghosting Akým výrazom označíš situáciu, keď ťa niekto bez vysvetlenia začne ignorovať? Ghosting
goat najlepší, najlepší vo svojej oblasti
golden retriever Pojem označuje osobu, ktorá je veľmi priateľská, verná, energická a pozitívna, podobne ako plemeno psa golden retriever.
goofy Výraz, ktorý označuje vtipné, bláznivé, ale zároveň aj trochu trápne správanie, ktoré však môže byť tiež roztomilé a neškodné.
guap peniaze
hashtag Slová s mriežkou (#), ktoré kategorizujú obsah na sociálnych sieťach. Príklad: „Dám na ten príspevok hashtagy, možno sa chytí.“
hitni like výzva na lajknutie
hits different Pojem hits different označuje situáciu, keď sa niečo výnimočne podarí a je to lepšie než kedykoľvek predtým.
hoe žena ľahších mravov
chytal som... „Chytal som streaky“ – posielanie Snapov na udržanie série
lajkovať Dávať „páči sa mi to“ príspevkom na sociálnych sieťach. Príklad: „Na tej fotke som mala dosť lajkov.“
lit V jazyku generácie Z slovo lit označuje niečo, čo považujú za skvelé, vzrušujúce alebo jednoducho niečo, čo by si chceli zažiť. Použiť ho môžeš napríklad vo vete: „Tá párty bola lit.“
mám viral Príspevok sa stal populárnym a získal veľa interakcií. Môžete sa stretnúť aj s výrazom „virálny“.
niche Označuje špecifickú, často veľmi úzku skupinu ľudí alebo záujmy, ktoré sa zameriavajú na konkrétnu tému, produkt alebo kultúrny fenomén.
no cap Rozprávajú sa medzi sebou dvaja mladí ľudia, jeden práve dopovie historku, a vzápätí povie „no cap“. Myslí tým, že: to je naozaj vážne a nevtipkuje o tom.
no worries ... no worries/no biggie/no big deal/no sweat: nevadí, žiadny problém
notifky Oznámenia na telefóne alebo sociálnych sieťach. Príklad: „Vypni si ten zvuk, lezú mi na nervy tvoje notifky z Facebooku.“
noob začiatočník, neskúsený hráč alebo osoba
red flag Varovanie, ktoré naznačuje, že niečo nie je v poriadku alebo je problémové so správaním alebo vlastnosťami človeka.
reelsy Reelsy alebo Reelska sú krátke videá na Instagrame. Príklad: „Poslal som ti reelsko, pozrel si si ho?“
rizz Označuje schopnosť očariť svojím vzhľadom a šarmom.
scam Scam znamená podvod. Príklad: „Neprihlasuj sa na tú stránku, je to scam.“
screenshotovať Urobiť snímku obrazovky, zvyčajne v smartfóne.  Príklad: „Screenshotni mi to, a pošli.“
selfie Fotka, ktorú si človek spraví sám (väčšinou na mobil). Príklad: „Poď, spravíme si spolu selfie a dáme ju na storku.“
shady Ak je niečo „shady“, hovoríme, že je to podozrivé, neúprimné alebo nedôveryhodné. Tento pojem sa často používa na opis konania, ktoré je nejasné, manipulatívne alebo zamerané na niečo nekalé.
sharovať Zdieľať obsah na svojom profile alebo konkrétnemu používateľovi do správy. Príklad: „Sharni mi ten článok o PS5 Pro, čo si mi spomínal.“
shitpost Pojem shitpost označuje internetový obsah publikovaný zväčša na sociálnych sieťach alebo fórach, ktorý je absurdný alebo zámerne nízkej kvality.
sigma nezávislý a sebavedomý jedinec, ktorý sa vymyká bežným sociálnym normám
situationship Označuje vzťah, ktorý nie je úplne definovaný, ale medzi dvomi ľuďmi existuje určitá forma emocionálnej alebo romantickej väzby.
skibidi „Skibidi“ je termín populárny medzi generáciou Alpha, ktorý nemá pevne daný význam, ale väčšinou sa používa v kontexte opisu niečoho zábavného, neobvyklého alebo šialeného.
slay Slay je výraz, ktorý označuje situáciu, keď niekto podal úžasný výkon, vynikal v niečom alebo vyzeral skvele.
sleduj ma... „Sleduj ma a ja ťa follownem späť“ – typická výmena sledovaní
snap Kratší názov pre Snapchat. Príklad: „Dnes mi od nej prišiel úplne random snap, neviem, čo tým myslela.“
snatched Vyslovuj „snačd“. Tento termín prenikol do jazyka mladej generácie zo subkultúr drag a ballroom a rýchlo sa etabloval po celom svete. Ak ti niekto povie, že si snatched, znamená to, že tvoj vzhľad - makeup a celková estetika -  je jednoducho skvelá.
snitch človek, ktorý bonzuje, udáva
snowflake Termín, ktorý sa často používa pejoratívne na označenie emocionálne nestabilnej osoby alebo osoby príliš citlivej a náchylnej na urážky.
spamovať Posielať veľké množstvo správ alebo komentárov, väčšinou hneď po sebe. Príklad: „Celý deň ma spamuje videami s mačkami.“
storky Ide o príbehy na Instagrame, Snapchate alebo Facebooku, ktoré sú viditeľné iba 24 hodín. Príklad: „Videla si jej storku? Úplný cringe.“
streaky Množstvo dní po sebe, keď si používatelia posielajú správy, najmä na Snapchate. Príklad: „Mám s ním už 150-dňové streaky, takže si píšeme fakt každý deň.“
swag Ak má niekto osobitý štýl, sebavedomie a spôsob, akým nosí oblečenie alebo vystupuje, hovoríme, že „má swag“.
tagovať Význam tagnúť alebo tagovať je označiť niekoho na fotke alebo v príspevku. Príklad: „Tagni ma na tej fotke z párty.“
tiktokovať Vytvárať alebo pozerať videá na TikToku. Príklad: „Celý deň som Tiktokovala, namiesto toho, aby som sa učila.“
troll Osoba, ktorá zámerne vyvoláva konflikty, provokuje alebo rozčuľuje iných na internete, najmä na sociálnych sieťach, fórach alebo v komentároch.
vyhypovať Alebo aj vyhajpovať, urobiť niečo populárnym alebo podporiť niečo veľkým lajkovaním, prípadne sharovaním. Príklad: „Musíme ten tvoj profil poriadne vyhypovať.“
wannabe Človek, ktorý sa snaží niekoho napodobňovať, najmä v niečom, v čom nie je dobrý.
weirdo Osoba, ktorá sa správa alebo vyzerá inak, než je považované za „normálne“ v danej spoločnosti alebo skupine.

 

Viete, do ktorej generácie patríte vy a vaše deti? 

Tu je prehľad generácií podľa rokov narodenia a ich stručná charakteristika. Treba poznamenať, že presné roky sa môžu mierne líšiť v závislosti od zdroja, ale nasledujúce rozpätia sú podľa chatgpt.com všeobecne uznávané: 


1. Tichá generácia 

Roky narodenia: 1928 – 1945

Charakteristika:

  • Vyrástli počas hospodárskej krízy a 2. svetovej vojny.
  • Konzervatívni, lojálni, disciplinovaní.
  • Dôraz na pracovnú morálku a stabilitu.
  • Málo rebelov, „tichí“ v spoločenskom diskurze.

2. Baby Boomers

Roky narodenia: 1946 – 1964

Charakteristika:

  • Nárast pôrodnosti po 2. svetovej vojne.
  • Vyrastali v čase ekonomického rastu.
  • Orientácia na kariéru, majetok a úspech.
  • Tvoria veľkú časť dnešných dôchodcov.
  • Kritizovaní za veľkú uhlíkovú stopu a konzumný spôsob života.

3. Generácia X

Roky narodenia: 1965 – 1980

Charakteristika:

  • Vyrastali počas ekonomických kríz a politických zmien (Studená vojna).
  • Prvá generácia s vysokou mierou rozvodovosti rodičov.
  • Samostatní, skeptickí, flexibilní.
  • Pamätajú si život pred internetom.
  • Prechod medzi analógovým a digitálnym svetom.

4. Mileniáli (Generácia Y)

Roky narodenia: 1981 – 1996

Charakteristika:

  • Vyrastali s technológiami, ale aj bez smartfónov v detstve.
  • Vysoko vzdelaní, hodnotovo orientovaní.
  • Otvorení diverzite, hľadajú rovnováhu medzi prácou a životom.
  • Často kritizovaní za „lenivosť", no čelili ťažkým vstupom na trh práce (finančná kríza 2008).
  • Digitálne zruční.

5. Generácia Z

Roky narodenia: 1997 – 2012

Charakteristika:

  • Prvá plne digitálna generácia – od detstva obklopení smartfónmi a internetom.
  • Krátka pozornosť, multitasking.
  • Citliví na duševné zdravie, kladú dôraz na inkluzivitu a diverzitu.
  • Silne ovplyvnení sociálnymi médiami.
  • Hľadajú autenticitu a rýchle riešenia.

6. Generácia Alfa

Roky narodenia: 2013 – cca 2025

Charakteristika:

  • Deti mileniálov.
  • Vyrastajú v plne digitálnom a prepojenom svete (AI, AR/VR, IoT).
  • Vysoké technologické zručnosti už od útleho veku.
  • Potenciálne najvzdelanejšia a najbohatšia generácia.
  • Výzvou bude ich duševné zdravie, závislosť na technológiách a sociálna izolácia.