Práca z domu? 5 tipov, ako to zvládnete aj bez šéfa

7. júna 2016

Práca z domu? 5 tipov, ako to zvládnete aj bez šéfa
7. júna 2016 ŠEVT a.s.

Väčšina ľudí si myslí, že práca z domu je to najlepšie riešenie – žiadne cestovanie, žiadny šéf dýchajúci vám na krk a žiadne kolektívne nezhody. Ale je to naozaj tak? Kým v minulosti bola práca z domu len utópiou, dnes čoraz viac ľudí pracuje v pohodlí svojho domova. Grafici, novinári, finančníci aj niektorí IT-čkári nemusia svoj drahocenný čas strácať v zápchach a po rannej káve sa len presunú do svojej pracovne. Ako však aj doma pracovať efektívne? 

Vyzerá to ako práca snov ale…

Poviete si, že bez šéfa by to išlo ľahšie. Ale nie je to práve on, kto vás donúti dokončiť tú prezentáciu načas? Sami sebe dokážeme ospravedlniť takmer všetko: „Idem si na chvíľu pospať, veď tá robota mi neutečie.“, „Nejdem teraz pracovať, pohádal som sa s manželkou a naozaj na to nemám náladu.“ Použili by ste však tieto výhovorky aj pred šéfom? Keď pracujete z domu, musíte byť sám sebe šéfom – prinútiť sa vstať z postele a ísť pracovať, nech sa deje čokoľvek.

Sú ľudia, ktorým práca z domu nerobí žiadny problém, ale iní, s menej pevnou vôľou či horšou organizovanosťou, v nej nachádzajú samé problémy. Ako sa im vyhnúť?

Máte už svoju vizitku? 

Aby aj práca z domu bola efektívna…

1. Určite si pracovný čas

práca z domu

Pri určovaní pracovného času vám pomôže len dobrá organizácia. Ak musíte o 7:30 h odviesť deti do školy, začnite pracovať o ôsmej. Ak deti nemáte a viac vám vyhovuje neskoršie vstávanie, začnite pracovať o desiatej. Dôležitá je pravidelnosť. Je dokázané, že vytvorenie zvyku trvá 21 dní, a tak aspoň počas tejto doby vydržte a naplno dodržiavajte svoj harmonogram. Ak vám niektorá jeho súčasť nevyhovuje, zmeňte ju a začnite odznova, až kým vám váš pracovný plán nebude naplno vyhovovať.

Nezabúdajte ani na prestávky, ktoré by ste mali aj v práci, ale neupustite z presného času, inak sa z obednej prestávky môže stať koniec pracovnej doby.

Niektorí ľudia majú zas problém s tým, že nevedia, kedy prestať. Ľahko sa môže stať, že z týždenných 40 hodín pracovného času bude aj 60, či dokonca viac. Keď ste na pracovisku, tešíte sa domov a hneď, ako skončíte, vypustíte pracovné problémy z hlavy. Doma to tak ale nie je, budete sa v tom zbytočne vŕtať. Preto si okrem začiatku pracovnej doby pevne určite aj jej koniec a venujte sa niečomu inému. 

2. Oddeľte čas na prácu a čas na rodinu

Tento bod je problémom hlavne pre rodičov s malými deťmi. Tie ešte nechápu, že ocko alebo maminka práve teraz pracuje a nemali by ho/ju rušiť. Sadnite si s nimi a vysvetlite im, že niekedy musia byť potichšie a kedy vás nesmú vyrušovať. Predídete tak konfliktom a zároveň vytvoríte správny návyk. Trvajte na jeho dodržiavaní už od začiatku, a to nielen pri deťoch, ale aj pri sebe samých. Inak sa môže stať, že vás uprostred dňa prepadne mama či kamarátka a vy si s ňou sadnete a rozprávate sa, rozprávate… A to je už toľko hodín?!

práca z domu

3. Neprokrastinujte – neodkladajte veci na „zajtra“

Prokrastinácia je chorobné odkladanie úloh na neskôr. Určite ste sa už viackrát pristihli pri vete: „Urobím to zajtra“.  A nejde len o umytie okien či začiatok diéty, ale aj o prácu. Keď ste v styku s vonkajším prostredím, ste donútení prácu dokončiť. Ale čo doma? Aj keď je tá repríza vášho obľúbeného seriálu (ktorú ste už aj tak videli) tak nesmierne zaujímavá, musí to ovplyvniť váš pracovný čas? Najčastejším typom prokrastinácie je surfovanie po internete. Tu vám pomôže veta: „Až keď to dokončím.

4. Nezabúdajte na svet vonku

Ďalšou z nevýhod práce z domu je strata sociálnych kontaktov, čo môže prerásť aj do takých chvíľ, keď vám aj kolektívne nezhody či nepríjemní kolegovia budú chýbať. Človek je predsa len tvor spoločenský a potrebuje kontakt s inými ľuďmi. Doma ste v kontakte iba s rodinnými príslušníkmi, čo môže veľmi jednoducho prerásť do ponorkovej choroby. Nezabúdajte preto na socializáciu, aspoň dva dni v týždni si vyjdite von-stretnite sa s klientom či starým známym, choďte na obed do reštaurácie či do kina. Spoznávajte nových ľudí a zabavte sa, aj práca z domu vám pôjde ľahšie.

5. Vybavte si pracovňu tak, aby ste sa v nej cítili príjemne

sevt_praca z domu 4

Nie každý, kto pracuje z domu, má k dispozícii vlastnú pracovňu. Vytvorte si doma aspoň malý kútik, v ktorom sa budete cítiť príjemne a ktorý bude určený len na pracovanie. Tento kútik by mal byť tichý, útulný a praktický. Hlavnou súčasťou každého pracoviska – kancelárie – je pracovný stôl, stolička a počítač. Nepracujte pri kuchynskom stole alebo pred televízorom v obývačke. Tieto miesta vedú len k strate času: Túto škvrnku musím hneď teraz utrieť.“, „A čo dávajú v telke?“ Vytvorte si miesto, ktoré bude už z diaľky hlásať TU PRACUJEM, a nerobte tam nič iné.

Venujte pozornosť aj výberu kancelárskych potrieb. Výbornou možnosťou sú produkty LEITZ, ktoré vďaka dlhoročnej tradícii spĺňajú očakávania aj tých najnáročnejších zákazníkov a zároveň váš pracovný svet urobia hravým a farebným.

Zaujala vás naša galéria? Tieto, ako aj iné produkty nájdete v našom internetovom obchode ŠEVT pre Rodinu.

Komentáre (0)

Komentovať článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*