Ako naučiť deti, koľko je hodín

9. marca 2017

Ako naučiť deti, koľko je hodín
9. marca 2017 Veronika Heckova

Čas je fyzikálna veličina, ktorá vyjadruje interval medzi dvoma udalosťami alebo dobu trvania deja. Toto je súčasná definícia času. Pôvodne sa ľudia riadili slnečným časom, ktorý má však tú nevýhodu, že sa líši od miesta k miestu. To bolo dôvodom na vznik časových pásiem. Teoreticky je časové pásmo pás zemského povrchu, ktorý sa začína a končí na póloch a okolo poludníka má šírku zhruba 15°. Takéto presné delenie by však v praxi znamenalo, že jedna krajina môže mať rôzne časové pásma, hoci je malá. A tak sa za časovú hranicu uznávajú krivočiary, ktoré sa prispôsobujú hraniciam štátov či iných územných celkov. Medzi jednotlivými pásmami je zväčša posun o hodinu, ale existujú aj výnimky.

sevt-hodinyVedeli ste, že moderné 24-hodinové hodiny sa používajú od 14. storočia? A že tie pôvodné odbíjali iba celú hodinu a ručičky, ako ich poznáme dnes, pribudli až koncom 16. storočia? Napadla vám teraz veta z televíznych reklám: „Pekné, a čo ďalej?“?  No, ďalej už nič. Aspoň nie týmto smerom. Hodiny sa jednoducho vyskytujú všade naokolo a používame ich tisíckrát denne. Sú pre nás samozrejmosťou. Zamyslíme sa nad nimi iba málokedy, napríklad keď si uvedomíme, že ich naše deti ešte nepoznajú.

„Kedy by malo dieťa poznať hodiny?“ je otázka relevantná rovnako ako: „Kedy by malo sedieť?“, „Dokedy má nosiť plienky?“. Univerzálna odpoveď neexistuje. Tú jedinú správnu pozná vaše dieťa a vy. Záchytným bodom v tomto tápaní môže byť hádam väčšinový názor, že prváčik by sa mal v čase už aspoň ako-tak orientovať.

Po prvýkrát vyskúšajte naučiť dieťa hodiny, keď má okolo troch – štyroch rokov. Skúste si vyrobiť hodiny sami. Do stredu tvrdého papiera urobte dierku. Z ďalšieho kúska vystrihnite ručičky a pripevnite ich na dierku pomocou patentného gombíka alebo zošitím dvoch gombíkov k sebe (papier aj ručičky budú medzi gombíkmi) tak, aby sa dali otáčať. Alebo si kúpte hotové papierové hodiny a nalepte ich na čo najväčší papier (len po okrajoch – stále je dôležité, aby sa ručičkami dalo hýbať).

Dajte dieťaťu farbičky

K jednotlivým hodinám si spoločne nakreslite činnosti, ktoré vtedy robíte. Berte do úvahy len malú ručičku, veľkú zatiaľ nechajte na dvanástke. Napríklad: 7:00 – vstávanie, 12:00 – obed a podobne. Na skutočných hodinách môžete potom s dieťaťom sledovať, kde je malá ručička a čo sa v tom čase u vás deje. Funkčné hodiny zaveste dieťaťu aj do jeho izby (zvážte, prípadne metódou pokus – omyl zistite, ako bude reagovať na tikanie; niekoho monotónny zvuk hodín uspáva, iného však môže rušiť). V každom prípade v kuchyni alebo obývačke nástenné hodiny určite máte. Aj drobec, ktorý nepozná čísla, sa rýchlo naučí, čo sa deje pri ktorej polohe ručičky. Na to, aby ste v učení pokročili, potrebujete, aby váš potomok vedel počítať. Štvrť, pol, trištvrte a celú možno pochopí aj bez toho, ale šesťdesiat minút obsiahnutých v hodine či päť minút medzi dvoma čiarkami na ciferníku už asi nie.

Skúste si s ním sadnúť pred hodiny

Prečkajte šesťdesiat tikov sekundovej ručičky. Alebo mu dajte určitý čas na nejakú činnosť a vysvetlite mu, kde bude počas tejto doby ručička. Malé deti totiž často dokážu z hodín odčítať „o tri minúty štvrť na sedem“, ale keď im poviete, že obľúbená rozprávka sa začína o štyri hodiny, začnú panikáriť, že sa nestihnú najesť.

Ak sa váš poklad rád parádi, náramkové hodinky iste zvýšia jeho chuť učiť sa. Na začiatku stavte na tie klasické, ručičkové. Ak by ste mu hneď kúpili digitálne, ktoré sa ľahšie čítajú, neskôr by ste ho už tak ľahko neprinútili naučiť sa chápať analógové.

Ak by dieťaťu učenie veľmi nešlo, netrápte sa. Sú deti, ktorým čas jednoducho nič nehovorí a zorientujú sa až v siedmej – ôsmej triede. A niektorí to nezvládnu ani v dospelosti.

Spomenuté produkty v článku kúpite v predajniach Ševt papiernictvo alebo v eshope www.sevtprerodinu.sk.

Komentáre (0)

Komentovať článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*