Ako dodržať novoročné predsavzatia

27. decembra 2016

Ako dodržať novoročné predsavzatia
27. decembra 2016 Jana Lauková

Každoročné silvestrovské odpočítavanie. Tri… dva… jeden… A ohňostroj vypáli prvú ranu. Šťastný nový rok! Ďalšie farebné raketky kreslia po oblohe obrazce a táto veta znie všade navôkol stále dookola. Na oblohe pozorujete svetelné vodopády, rozprskujúce sa hviezdy a zväčšujúce sa gule. Možno je to tou atmosférou, možno sektom v pohári, ale každoročne v tejto chvíli nadobúdame presvedčenie, že bude lepšie. Že ten ďalší rok bude krajší a úspešnejší. A my konečne (teraz už naozaj) prestaneme fajčiť, schudneme, v škole budeme mať lepšie výsledky, začneme podnikať…

Časť z nás sa na druhý deň zobudí aspoň bez šialenej bolesti hlavy. Tí zodpovednejší ráno demonštratívne hodia krabičku cigariet do koša, pôjdu si zabehať či otvoria knihu. No po dvoch týždňoch všetci, česť výnimkám, len mávneme rukou a povieme si: „Tak budúci rok“. Prečo? Prečo to každý jeden rok dopadne úplne rovnako?

Rozhodnutie musí vzniknúť v hlave

V triezvej hlave. Ak ste sa už pre zmenu rozhodli, pokojne jej začiatok nechajte na Silvestra, hoci to často nevyjde. Kto sa naozaj rozhodne, začne hneď. Každopádne si prestaňte myslieť, že nápad, ktorý vám do hlavy vohnali bublinky z nápoja, z nej spolu s bublinkami aj nevyšumí.

Pozitívne formulácie

sevt_novorocne-predsavzatia3Psychológovia tvrdia, že lepšie reagujeme na pozitívne formulácie než na negatívne, zákazové. Napríklad: „Prestanem fajčiť/piť/jesť sladké. Alebo: „Začnem abstinovať/zdravšie žiť/spoznávať nové chute. Už správne myslenie pomáha motivovať. Ak si neprestajne opakujete: „Prestanem piť alkohol.“, ten alkohol máte stále v hlave. Vypustite ho aj z myšlienok vetou: „Abstinujem“.

Nahrádzajte jeden zvyk iným

Je ľahšie začať niečím novým ako prestať so starým. Napríklad: „Naučím sa po rusky“. Ale prestať povedzme s fajčením je zložitejšie. Ak fajčíte preto, lebo si počas pracovnej doby potrebujete robiť prestávky, dajte si namiesto cigarety cukrík, postavte sa len tak na balkón alebo sa choďte prejsť. Ak v bare či na zastávke neviete, čo s rukami, kúpte si antistresovú loptičku. A ak už nechcete vymeniť starých kamarátov za nefajčiarov, zmeňte aspoň obľúbený bar. Tu sa hodí spomenúť podstatný fakt – nikotín znižuje pocit hladu a spomaľuje trávenie. Potrava dlhšie vydrží v žalúdku, preto je po skoncovaní s fajčením častým vedľajším efektom priberanie. Ak hneď na začiatku svojej snahy stať sa nefajčiarom použijete ako náhradu za cigarety nikotínové žuvačky, zabijete tri muchy jednou ranou – nahradíte jeden zvyk druhým, nebudete mať až také silné nutkanie si zapáliť a nezačnete priberať.

Vyhnite sa rozhodovaniu

Stáva sa vám, že si idete kúpiť parfum, no z obchodu odídete s prázdnymi rukami, pretože sa neviete rozhodnúť, aký kúpiť? Nie je to nič výnimočné. Nastavte si veci tak, aby ste si nemuseli vyberať. Ak si poviete, že budete chodiť behať po práci, keď sa bude dať, tak 1- až 4-krát týždenne, už ste na ceste ku koncu. Raz prídete z práce neskoro, potom budete unavený, vystresovaný, inokedy sa vám nebude chcieť alebo bude treba upratať, navariť… Urobte to inak – večer si pripravte tepláky a tenisky, nastavte budík na piatu a ráno sa bez rozmýšľania oblečte a vybehnite von. Jednoducho vždy si pripravte len jednu možnosť a neuvažujte o iných.

Vyberte si negatívne následky zlyhania

Možno budete potrebovať ešte niekoho, kto na vás dohliadne. Dohodnite sa s ním, aby trval na treste, ak nedodržíte predsavzatie. Môže ísť o ľahšie tresty, ktoré by ste v prípade prehry zvládli ľavou zadnou, napríklad kúpiť kamarátke novú kabelku či vymaľovať mame byt. Alebo, ak to myslíte naozaj vážne, určte si tvrdšie tresty – darovať obľúbenú zbierku, nechať si na rameno vytetovať LOSER (porazený) alebo ísť na párty len v spodnej bielizni. Fantázii sa medze nekladú.

Rozhláste svoj zámer do sveta

Čím viac ľudí bude o vašom pláne vedieť, tým trápnejšie sa budete cítiť, ak zlyháte. Zaveste si status na sociálnu sieť, pripnite na chladničku veľký plagát a do práce si kúpte kalendár.

Všetko si zapisujte

Kto povie, že si nepotrebuje viesť evidenciu, akoby sa už rozhodol zlyhať. Kúpte si diár, zápisník, pero. Pekné, podľa svojho vkusu, určené len na splnenie cieľa. A píšte si všetko – čo ste vynechali, čo ste urobili, na čo ste zabudli a aj to, na čo ste sa kedy vykašľali. A teraz už len začať…

 Tak aké bude vaše novoročné predsavzatie?

Komentáre (0)

Komentovať článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*